Deep inside the body with SOMARTA 2015 SS Tokyo ソマルタの深く追求した不思議な身体展、春夏2015コレクション
“Where are the avant-garde Japanese designers??”. If a foreign fashion editor isn’t looking for street-style, then they’re usually on the hunt for some wild forward-thinking brands a la Comme des Garcons, Yohji, Junya, Issey, etc. High-fashion avant-gardism tends to be celebrated in Europe with more grandeur than here at home, so it’s tough to find. But one brand that they might be interested to meet is SOMARTA, if they aren’t on the checklist already. This is one of the most highly technical, business-savvy and experimental brands of Japan today.
On the flipside, local customer will be surprised to see just how couture and crazy Somarta is at heart. Their off-the-rack clothing is high quality and casual, but not overwhelming in any way, so it would take research to see just what they are. To remind us all how far they have come in terms of artistic fashion, Somarta has an exhhibition on the 7th floor gallery space of Shibuya Seibu now called “Body Geneaology”. This is timely…get there by the 19th!
The human body has played a big part in Somarta designer Tamae Hirakwa’s ouvre… which is kind of a “duh” since this is fashion, but I`m not talking waists and ankles. If you’re into the beautiful, the weird, and the the little bit gross or surprising, then this is for you. See below…
“アバンギャルドな日本のデザイナーはどこに?” ストリートスタイルにあまり目を向けていない海外エディターは、だいたいギャルソンや、ヨウジ、ジュンヤ、イッセイのようなアバンギャルドなハイファッションブランドに続くのはどこだろう?と求めがち。こういうブランドは国内よりもむしろヨーロッパで高く評価されているため、未来を担うブランドというと、探すのが難しいという現状がある。けれど、実は日本にはまだ隠し種があるかもしれない。ソマルタはハイテクニカルでビジネス力のある日本を代表する”アバンギャルド”といえるブランドのひとつだ。
一方、国内でもソマルタは人々を驚かせる最高のブランドの中心的存在。ハイクオリティでカジュアルな既製服でありながら他を圧倒するプロダクトづくりは、このブランドは何者なんだ?と興味をそそる。彼らのアーティスティックなファッションクリエーションを真近で感じる事ができる展示会が渋谷の西武、7階で開催中。タイトルは”Body Geneaology”。19日までやっているというので、とてもタイムリーなニュースです!
ソマルタのデザイナー廣川さんにとって、人体はとても重要な要素。それは、ファッションなのだからあたりまえじゃんっていう人がいるかもしれないけれど、美しく、すこし不思議でグロテスクな驚き、もっと深く追求したクリエーションを好む人にはうってつけのブランド。そんなみなさんはぜひ下記をご覧あれ。
Photos by Mitsugu Uehara
The exhibit takes us through the body in sections like the “head”, the “guts”, the “skeleton”, the “skin” etc, winding through it like an intestine. Each area features Somarta’s couture creations relating to it, with headpieces, armor, plastic bodices, knits that look like muscle tendrils and exaggerated fiberglass crinolines.
Many of the pieces are inspired not by biology, but by mythic gods, Middle Eastern and Indian design, warriors, futurism and traditional Japan, making Hirakawa unique among her peers. Still, I got a sense of Alexander McQueen while looking through the pieces- not because of sameness, but because of the effort to create a female figure that is more than human, almost god-like in how she dresses. The incredible detail, experimental materials and couture-level design also puts these works into that artistic stratosphere.
展示会では”頭”、”内蔵”、”骨格”、”肌”など身体の様々な部分にフォーカスし、腸のようにくねくねと作品が並んでいる。各エリアではソマルタのクチュール制作に関わったヘッドピースや鎧、プラスティックボディー、誇張されたファイバーグラスのクリノリンニットなどが見られる。
多くのピースは生態学だけでなく神話からもインスピレションを受け、中東やインドを思わせるデザインや戦士、また未来的かつ伝統的な日本を連想させるもの。デザイナーの廣川さんのユニークさが光る。その中で、ミーシャはあるマックイーンの的エッセンスを感じた。どちらも女性を超える女性らしさを作り出す上での努力が見受けられる”ゴッド”のようなルックという点が共通している。ディテールは言うまでもないが素晴らしく、最高の素材とクチュールレベルのデザインはアーティスティックな域へとクリエーションを導いている。
At the same time, the media was treated to a close up look of their newest ready-to-wear collection, titled Khronos, the Lion-god of time. This is heavily influenced by traditional Japan, with a lot of Somarta-signature tribalism thrown in. The list of traditional techniques and Kyoto-based artisans who collaborated with them reads like an *encyclopedia* of ethnic Japanese garb… Kimono Nishijin-ori weaves from 4 ateliers that would equal a millennia of history together, digital yuzen-dye, hybrid yuzen-dye with gold leaf and embroidery, stencil yuzen and hand-dipped yuzen, Japanese washi-paper fabric, urushi lacquer which was *woven* into nishijin-ori fabric to make it look metallic (how the heck did they do that?!)…. the list goes on! See if you can spot the horizon where old-meets-new and couture-meets-clothing.
同時に、ready-to-wearのコレクション、”クロノス”の展示も同時に行っている(神話に出てくる”時間”の神の神格化)。 メディアはこぞってディテールの接写を撮っていた。このコレクションはソマルタの得意なトライバルと共に日本の伝統に強く影響を受けている。京都の友禅染の老舗や、4社に渡る西陣織業者とのコラボレーションにより様々な技術でエスニックな日本の民族衣装を作り出す。…合わせて1000年も超える歴史が詰まった。デジタル友禅染、金色の葉の刺繍のハイブリッド友禅染、型友禅、手染め友禅、和紙の生地、漆が織り込まれた西陣織はメタリックに見えた。(なにこれ、もうどうなっちゃってるの〜〜〜!?)…リストはあげればキリがない! “古”と”新”の境目と”クチュール”と”既製服”の境目なんてそこにはもう存在しない。
See more from Tokyo Fashion Week and other Spring Summer 2015 Japanese collections here:
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東京コレクション2015年の記事まとめ
Words: Misha Janette
Edits: Natsumi Yasuoka
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