Not falling through the gaps: Hisui 2016 FW 業界の「隙間」に一石を投じてきたヒスイ
ヒスイの2016 FW コレクションは、私たちに、世界の新しい見方を示してくれる; 「The gap between things」というタイトルのコレクションでは、”透き間”に着目し、写真からインスピレーションを受けたシルエットやパターンで、空間を表現した。
ヒスイのデザイナー伊藤弘子さんが彼女の作る服で、新しい世界を魅せてくれるのは初めてのことじゃない。ただ、今回のコレクションは過去の作品と比べても、すごく繊細さを極めていると思う。ヒスイは、メッセージとして作品に政治的な主張を込めたり原爆反対のランウェイをしたり、お金へ執着することをちゃかしたりもしていた。“普段、他のファッションブランドが手を出さない隙間に飛び込むヒスイ”
The Hisui 2016 FW collection invites us to look at the world in a new way; specifically the negative space of our surroundings, in a collection titled “The gap between things”. In it, she took inspiration from photographs and created silhouettes and patterns, paying particular attention to the negative space in them.
This isn’t the first time the designer of Hisui, named Hiroko Ito, has challenged us to view the world in another way through her clothes. It is much more subtle than in the past, however. In fact, Hisui has never been shy to get political or take on the status quo, even protesting the nuclear plants several times on her own runway and making fun of the obsession with money on another. She takes the cracks in society and the world around her and throws them headlong into her collections with subtle juxtaposition to the superficial nature of the fashion industry. The question then is why hasn’t she caught on outside of Japan, as we all know the West loves a good controversy, and Hisui as a brand has been around for over a decade….
2016awのヒスイのインスピレーションのもとは分かりやすい。下に、インスピレーションになった写真とそこから作られた服の写真がある。ひとつは暗い雲から差し込む光。ひとつは都会のビルの間から除く夕焼け、そしてもうひとつは道に走る長い地割れ。これに関してだけど、まさか熊本地震が起きるとは伊藤さんも驚いただろう。4月に来た地震で熊本は大打撃を受けた。
ファッションでそういうテーマに挑戦することは、マーケットを広げることにつながる。でも日本では、デリケートな問題となることも多く、注意が必要; 反体制運動に敏感なのだ。 ヒスイ以外にも、ファッションを通して政治的なメッセージをそっと発信しているブランドもある。(2 シーズン前のリトゥンアフターワーズのsave the childrenのようなテーマが思い出される)
表現の方法は、あえて軽い感じやキュートな見せ方をすることが多いと感じる。ヒスイの2012ssコレクション”the feeling of melting”では、目に見えない放射線への恐怖を、ランウェイにつながる花畑で表現し、ハッピーエンドへ持っていくことで希望を与えた。
2016FW は、近年で最もカラフルなラインナップ。トライバル、グランジ、アシンメトリー、オーバーサイズのレイヤリングがヒスイお馴染みのキーポイントとなってい るが、円柱型のロングドレスやオレンジのグラデーションはコレクションの中でもひときわ目を引く存在で、世界への強いメッセージを内に秘めたコレクション に活力を与えているから印象的に思いました。是非、フルコレクションを下記ご覧ください:
Yes, compared to those, the Hisui 2016 FW collection is light-hearted indeed. Below are three looks with their corresponding “inspirations”. One is of a sunset, with light breaks in dark clouds, another a sunset between the buildings of a metropolis, and another a long crack in a country road. With the last one, Ito probably did not expect to be so current, since she’s basically telling the tale of Kumamoto in southern Japan getting slammed with earthquake after earthquake in utter devastation in April.
Bringing these challenging themes to fashion would usually draw attention in other markets, but in Japan that path must be tread far more carefully; there is really no room for anti-establishment or bringing plights above-ground. And while Hisui isn’t the only designer to do it (one could argue Writtenafterwords did a “save the children” theme two seasons ago), it follows a similar pattern of being light-hearted or presented in a “cute” way. When Hisui did her 2012 SS collection “The Feeling of Melting”, she expressed her fears against invisible radiation by creating a field of lead flowers on the runway. In the end, she’s trying to end it all on a happy note.
And the 2016 FW collection is a much more colorful one than we’ve seen in awhile. Hisui’s “style” is always about tribal, grunge, asymmetry and oversized layering, but the long column dress and orange gradation is a nice standout piece that gives an extra OOMPH to a collection that secretly carries a strong world message. So you can wear that heart on your sleeve or not; it’s always up to you.
Hisui 2016 Fall Winter :
Misha Janette
Natsumi Yasuoka
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