Elephant Tribal Fabrics 2016 SS ストリート界のニューカマー、エレファブ
作家が言葉で表すように、ダンサーが身体で表すように、デザイナーは自分の感性を”ファッション”に投影する。
それは時に喜怒哀楽の感情で、時に優しい思い出や驚きの経験で、時に人物や作品への敬意である。
2016ssコレクション、クリスチャンダダはデートをソースにした。ヨシオクボはアンティークマーケットでの経験をもとにした。ジェニーファックスは呪い。そして、若手ストリートブランド「エレファント トライバル ファブリックス」はデザイナーの人生のバイブル的映画、「GO」を題材に選んだ。
在日韓国人の主人公が自身のアイデンティティについて考え、もがき苦しみ前へ進んで行く姿は、無数のアパレルブランドのなかで独自のアイデンティティを確率するための苦労や努力など、若手ブランドならではの姿と通ずるものがあるのかもしれない。
Taking on “identity” as an inspiration for a fashion collection is never new, but it’s also never the same as another. Tokyo high-end streetwear new comer “Elephant Tribal Fabrics” designer Ryota Kimizuka took his own rather unique Japanese-born Korean identity and parlayed it into a powerful 2016 SS collection. More specifically, he grabbed it from what he considers to be his life’s “Bible”, the extremely popular 2001 Japanese film “GO” starring Yosuke Kubozuka and Ko Shibasaki. It tells the story of a Japan-born North Korean in High School, and the tribulations of violence and love that surround his life. And as Kimizuka thought about his own life as a designer, he found it also told the story of survival among an endless number of brands scrambling for their own identities and success.
また、若手ブランドにはトレンドを作って行く勢いがあると思う。
ショーウィンドーを眺めながら街を歩いていると、あるメンズファッショントレンドを発見した。
名付けて、”クリーンストリート”。
古着やヒップホップのようながちがちのストリートではなく、少し大人っぽいクリーンなスタイル。これが最近多くなってると思う。動きやすくカジュアルだけどより洗練された素材やシルエット、ぱっと見シンプルだけれど、ディテールへのこだわりも見れる。
さらに、曇り空に黒人モデルという謎のセッティングや、重ね着をしているように見えるデザインのトップスやデニム、スタジャンの柄のようなワッペンのついた綿カーディガンなどで、ブランドコンセプトの「違和感」もしっかりと筋を通した。
GO という映画についてデザイナーの君塚涼太さんは、「この映画はその人の立場によって、受け取り方が全く違ってくる作品だ」と話す。 そして、「アパレルが 面白くなってきた、冷めてきたという声を聞くが、発信する側と受け取る側の両方の目から考えればまだまだ新しいものが生み出せる」そう続けた。頼もしい。
“この世界でどう生きるのか、どう在りたいのか”そんな自問自答を繰り返すエレファブに、GOの主人公の背中を見た気がした。
注目度も高く、東京では渋谷のBOY、高円寺のmouse,マカロニック、原宿The Wallで取り扱い中。(その他の店舗はHPにて)
DESIGNER 君塚涼太
1988年生まれ
高校卒業後、地元の美容室に就職。
交通事故にて腰の骨を損傷し一時歩行困難となる
2012年、独学にて自身のレーベル『elephant TRIBAL fabrics』を開始させる。
There’s a power within small brands like this, which influence trends immediately spotted on the street. As I looked at this season’s shop window displays, I noticed a trend in menswear, and I called it “clean street-style”. Instead of baggy, loose silhouettes of used clothing or hip-hop inspired motifs, it was mature and sharp. At first glance it seems simple, but with better fabrics and cuts, the power is in the finish and details.
The setting for this season’s of Elephant Tribal Fabrics’ (called “Elephab” for short) lookbook is also unique for Japan, using a mysterious cloudy day and wistful African model as a canvas for the clothing that appears to be individually layered but is attached at the seams. This plays well into the brand’s concept of “iwakan” (違和感) or “strangeness” and also mimics the TLS “Tokyo Layered Style” that is de rigeur these days.
On the movie GO, designer Kimizuka says, “This is the kind of movie that means something totally different to whoever watches it, depending on where they stand in society.” And on fashion, “I hear from people that fashion has gotten boring, or it’s lost its appeal, but if you think of it all being interpreted not only from who produces it but also who is going to be wearing it, then there is still room to make new things, I think.”
He knows about pushing on, as he got into a great car accident after becoming a salon stylist, and after losing his ability to get on, taught himself fashion design which led to the start of Elephab in 2012.
Elephab has a growing number of fans, and is stocked at several Tokyo locations like Shibuya BOY, Koenji Mouse, Macaronic, and Harajuku Wall (Laforet). For others, please check the website.
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