デジタルだって「死」はあるの?ヴォカロイドのアイドル、初音ミクが主演するデジタルオペラ「The END」を見に行ってきた感想と衣装を手がけたLOUIS VUITTONのレセプションをレポート!

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Monks famously asked philosophical questions about trees in an empty forest and one hand clapping. How about this: can a person die if they never existed *as we do*? It was the question of the day at the opera for “The END”.

When Louis Vuitton announced that they were lending designs for idol Miku Hatsune, it drew incredible attention from the industry. That’s because Miku is a so-called “vocaloid”, a computer-generated character and voice that sings and talks but doesn’t actually exist in tangible form. She has tons (TONS) of fans for sure, and even fills the Tokyo Dome when she has concerts (as a hologram, of course) but what was getting cooked up between her and LV to warrant such a collabo? The occasion was actually for this high-tech visual opera called “The END” that is starring Miku, so she needed some especially cool duds for it and LV was happy to oblige. In fact, they didn’t just “lend” the character clothes , Louis Vuitton designer Marc Jacobs and his design team made her special items based on the checkerboard Damier prints that starred in the SS 2013 collection. The graphical cubes and stripes lent VERY well to the 3D character and her world.

 あのルイヴィトンがデザインをデジタルアイドルの初音ミクに提供するってニュースがでたとき、ファッション業界の毎日無数にあるニュースの中でも特に注目を集めた。なぜならば初音ミクはヴォーカロイドというCGによって作り出されたキャラクターで歌ったり話せるけどその声も身体も実際には存在してなくて。でも彼女のファンがたくさんいることは確実に言える。あの東京ドームのキャパを持ってさえ、彼女のライブ(もちろんホログラムのね。)のときは満員で、じゃあ今回のルイヴィトンと彼女のコラボもどういうカタチに実現させるのだろう?このある種お祭りのような企画「The END」はハイテクを駆使したデジタルオペラでもちろん主演は初音ミクね。だから彼女はそのためのクールな衣装が必要で、一方でルイヴィトン側も今回のコラボレーションを快く手掛けた。実際のところは彼らはただ衣装を提供するに留まらず、ヘッドデザイナーのマークジェイコブスと彼のデザインチームが新たにルイヴィトンの13SSのコレクションからイメージを抽出して仕立てたの。グラフィカルなダミエ柄やストライプは3Dキャラクターである彼女の世界観に超ピッタリね。

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(c)Louis Vuitton (c)Crypton Future Media Inc.

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Vogue.com

So that was that, and I REALLY wanted to see the opera. So I was ecstatic when LV said they were having a press preview and reception celebrating the Tokyo showing of the opera and they invited me to see it. WHAT would an opera with Miku Hatsune be about? Well, with a title like “The END”, it didn’t come as a surprise that the premise was about death. In it, Miku contemplates death, what it is, what it means to be dead, and whether it was OK. 

It. Was. Hard. CORE. 

As an art piece, it was utterly fascinating with jaw-dropping visuals, techno sounds and next-level sensory jams. As a story-driven narrative though, don’t expect a Disney happy ending.  Let’s just say I will never trust another bunny robot I come across.

面白いと思い、style.comに載せたときにいろいろリサーチした経緯があったから、私はほんとにほんとに今回のデジタルオペラが見たくて。そこからルイヴィトンが東京で業界の記者や著名人を招いてプレビューをやるってなったときに絶対見逃せない!と。でも具体的に初音ミクのオペラってどんなだろう?タイトルに「The END」とあるから、死がテーマに関係することは容易に想像ができた。でも初音ミクはコンピュータ上のキャラクター、そうつまり彼女にとって死とはどういう意味なのか…
 
見終えて、一言で言い表すならハードコアだったわ。
 
アートの側面からいうと、私は最新のヴィジュアル技術を駆使した映像に空いた口が塞がらなくて。テクノミュージックはもちろんネクストレベルのミックスにも感動した。この物語のアウトラインはお察しの通り、ディズニーのようなハッピーエンドなわけないよね。ただ私が言えるのは、うさぎのようなあのロボットを今後信頼することはないだろうって。そのことを十分に学習したわ
 

So after the opera we all shuffled upstairs and enjoyed a great reception MCed by artist Sputniko! and we nibbled on food that us question our existence. Louis Vuitton has always been into boundary-pushing art (ie Takashi Murakami, Richard Prince) and this is no different. It reminded me of their Espace gallery above the Omotesando store and makes me want to go visit there again to see what other modern art they are pushing to the forefront.

オペラが終わったあと私達はそれぞれに階段を駆け上がると…スプツニ子がMCを務めるむちゃくちゃ楽しいレセプションが待ってたの。流石今回のコラボ!同時にケータリングを口に運んで噛みしめるという動作が暗に私たちが実在することについて問いを投げかけてるようで。ルイヴィトンはいつも村上隆やリチャード・プリンスのようなアートというカテゴリーの境界線を漂うアーティストとコラボレーションに取り組んできて、今回のコラボレーションも一貫してそのことに変わりはないかなと今回のデジタルオペラを通して私はルイヴィトン表参道店に併設されてるギャラリー「Espace」の存在を思い出させたわ。彼らが今もっともプッシュするコンテンポラリーアーティストをチェックするには一刻も早くギャラリーに行かなきゃね!

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ANREALAGE SS 2013 laser cut dress from my closet♥
アンリアレイジ春夏2013年のレーザーカットのドレスは私物だよ〜
(Retoy’s)

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Sputniko | スプツニ子 (Retoy’s)

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Rila Fukushima (Retoy’s see more celeb pics here |セレブの写真はこちら)

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Momoko Ogihara

 

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Mika Ninagawa
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Trailer:

 

The END will also be shown in Paris on November 13th & 15th , so if you can’t make it to this showing and are into art that messes with the neurosis, you will want to try that showing too.

「The END」は11月13と15日にパリでも公演が予定されてるけど、仮に公演を見ることができなくてもノイローゼなんかにならないでただ見たいっていう意思表示を懲りずに示せばそれは現実になるかもよ。

See all info here: http://theend-official.com/

Assistant editor Yosuke Hokita