ノゾミイシグロ オートクチュール編:東京コレクション2013年秋冬をレポート。幼いころはよかったか、今が良いのか?ぬいぐるみ達に問うてみよー。

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The Nozomi Ishiguro Haute Couture show was held on Friday night after GVGV at the National Stadium and was off-schedule…the location is notorious for being difficult to get to by train and freezing because it’s outside. Since it was a super late 10pm show I would have thought that most people would be over it and skip out on Nozomi’s show but I saw that a lot of journalists and fashionistas made their way there anyway which was nice to see. This is Nozomi’s haute couture label, which means everything is made at his atelier in Daikanyama and the samples from the runway go straight to the store (find them at WALL in laforet or Destination Tokyo in Lumine EST at Shinjuku station!). Since he started his diffusion Tambourine line, I think it means he can go all-out for his haute line.  

東京コレクションも終盤、G.V.G.V.のショーの後にその日最終のショーとしてオフスケジュールで行われたのが、Nozomi Ishiguro Haute Couture。会場は野外の国立競技場、時間はオープンが10時という遅さから、その前のショーで帰ってしまう人が多いのではないかと思われたが会場に着くとたくさんのジャーナリストやファンたちが列をなしていたのが印象的だった。このHaute Coutureという名前、誤解がないように説明をしておくと、このブランドで発表されるのは、代官山のアトリエで一つ一つ製作された一点ものの作品たち。そしてその作品たちは、工場に移されることなくそのままお店に並べられることになるのだ。実際に販売している店舗は、ラフォーレ原宿のWALLと新宿駅構内ルミネエストのDestination Tokyo。そしてこのショーに先立って発表されたTambourineというディフュージョンラインがあることからも、ノゾミ自身がこのブランドにどれだけ気合いを入れているか垣間みることができる。

 PHOTOS by Mami Tanabe for TfD

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The clothes were each made in the image of an oversized patched up and repurposed stuffed animals, like the ones from our childhoods that we drag around until beat up beyond recognition, patching their eyes and holes with upholstery fabrics and yarn. Skirts had protruding stuffed animal heads and large googly eyes and arms were restrained like in straight jackets. The focus was on the skirts here, although there were a few jackets and tops, like one with animal head shoulders. There was also one print, on a long white satin skirt that had a child’s doodles all over it. Nozomi wasn’t talking to press this season, which I think is fine since it’s good to have everyone interpret the collection on their own rather than be fed a press release from the designer. After all, last season he turned to the press and said “What do you actually DO??” and I was mildly fearful. See the more comforting (well, depending on how you look at it) collection below:

パッチワークを多用した今回、中には動物をモチーフにキッチュなデザインも。スカートから飛び出した動物の頭、ぎょろっと飛び出した目、そして腕。その他にも、ジャケットやトップス、サテンのスカートには子供の落書きのようなプリントが。今シーズン先のTambourineショーでもこのHaute Coutureラインでも、一切の声明を出さず取材にも応じなかったデザイナーのNozomiだが、こうして各々が想像力を働かせてショーのイメージを作り上げていく過程は、ふだんプレスリリースの読み込みに慣れてしまった私たちへの警鐘か、先シーズンのデザイナーの言葉が耳に残る。 コレクションをご覧ください:

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