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[UPDATE]

日本のファッショントレンドの回転は想像通り、とってもはやいもの。(昔の裏原トレンドなんて、3ヶ月ごとに変わったという伝説がある)。今の時代では、流行の寿命はもう少し長くなった、、、が、それでも”進化”が早いのは確か。この記事の中にも出てくる各「ネオ」トレンドもそう。今回特に触れたいのが(現名称)「ジェンダーレス系」だ。みなさんの記憶からはもう消えたかもしれませんが、下記の記事 をあげた当時は(旧名称)「ネオイケメン系」と呼ばれていた。やはりトレンドの回転と進化がはやいもんだな、、、

ジェンダーレス系のトレンドは「ネオ」トレンドのどれよりも発展しており、今やジェンダーレス系アイコンのユースケデビルくんがセレブの席に座れるようになっている。また、彼に憧れたジェンダーレス男子が数多く出てきて、例えばりゅうちぇるさんがファッションアイコンとしてとても有名になっていますね。(この記事に写真をたくさん追加す ると偉い長くなりますので、気になる方は各リンクをクリックし、ご覧ください)また、綺麗な顔立ちのGENKINGさんも一流芸能人となっているこの、ジェンダーレス系の認識は一般の方の間でも普及してます。

このジェンダーレス系の「今」に触れてみると、やはり海外の注目が気になるところ。i-Dマガジンが記事をあげて、”ギャル以降、一番面 白い東京のトレンドはジェンダーレス系だ”という。また、その影響のおかげか、彼らは海外のユニセックスのことを”ジェンダーレス”というふうに呼べるようになった。海外のAFP新聞はもっと 深く取り下げて、”ジェンダーレス系はフェミニズムに当てはまるか?それともアンチなのか?”と問いた記事をあげた。私も、今のジェンダーレス系にとても感心を持 ち、Z-Tokyoのコラムでは ”ジェンダーレス系はセクシャリティにも影響を与えている?”とあげてます。

ファッションはただの洋服のトレンドで終わることが多いけど、時にこういうふうに社会の傾向を反映させることもある。”私には関係ない”と思う方でも、今回はぜひ感心を 持って、みていただければと思います。今後も、こういった美少年と中性的な美少女が増えるのか?ま、、、それが「美」であるなら、増殖しても決して悪いことではないよね。

(元の記事な下記)

In Japan, we know that trends come and go very quickly (historically, new ones came and went in the span of 3 months). It takes a little longer for the modern ones to cook, and now the “neo” trends mentioned in this article below are getting to the point of being well-done. Specifically, I want to call out “neo ikemen” which as we all know, is now called “genderless” fashion. And genderless is starting to take on a life of its own now. Where are we at, exactly? First, the genderless icon above, Usuke Devil, is all over the TV airwaves and has spawned dopplegangers such as Ryucheru (with 450k followers) and more and more “pretty boys” are popping up on Instagram all the time. And who would have thought that androgynous O-nee Genking would be like the Kim Kardashian of Japan by now?

The trend has gotten so big that the world has taken notice. i-D Magazine says that Genderless is the most interesting thing to come out of Japan since the gyaru. And perhaps from this, they were influenced to start calling “unisex” fashion “genderless” instead. Then, the AFP goes so far to ask whether Genderless hurts or helps feminism. Meanwhile, most of the Genderless boys’ fans are women, and now that the trend has hit the mainstream, many girls ask the question: “Are you gay?” “Do you have a girlfriend?” The idea of blurring sexuality through fashion and actually having it relate to sexuality is fascinating to me, and I wrote a column over at Z-Tokyo asking if they’ve got anything to do with each other (read it bilingually here).

Some people think that fashion exists in a vacuum, but sometimes…it really reflects a society at large and can offer insight into where it’s headed. So are we in for pretty boys and girls for the foreseeable future? Hey, there are worse things that could happen. Read the original “Neo Ikemen/Genderless” article below.

 

***

Original Post: 11/19/2014

今やサブカルチャーというものは日本のファッションシーンにおいて重要なパートのひとつになった。ところがそれが世間に、”守り”、”誇るべき”ものだという認識がされ始めたのは最近の事。なぜ大切にされるようになったのか、それは:

  1. 世界規模のインターネットの進化 (それにより、トレンドが雑誌に限らずSNSからも生みだすことが可能になる)。
  2. 日本の経済悪化。(だが、ファッションとサブカルチャーは経済効果がある)。
  3. 官民ファンド、クールジャパン機構の設立。

特に、3つめの”クールジャパン”の影響は大きい。日本が自国のユニークなファッションを海外に押し出していけば、利益を上げる事ができると気付き、そしてクールジャパンファンドが立ち上げられ、本格的に海外に日本の商品を売り出していくべく動き出した。クールジャパンが出来る前、海外での日本のサブカル人気度などほとんど気にしていなかった時期と比べれば、とても大きな一歩である。

そして今、この新時代のビッグトレンドは”ネオ〇〇”。頭に「ネオ」をつけるトレンドは日本国内に留まらず海外でも人気を集めている。実のところ、国内発だけでなく、実は逆輸だったりして?!そして、それは最終的に海外で受けいられるか?日本で広がる”ネオ”サブカルについて具体的に掘り下げてみましょう。また、次に来る”ネオ”を大予想!

Subcultures have long been an integral part of the Japanese fashion scene, but they weren’t considered something to be *protected* and *proud of* until recently. The catalyst for this is three-fold

1. The internet globalization

2. The struggling Japanese economy

3. The advent of the “Cool Japan” initiative.

#3 was a major turn, when Japan started to realize that selling their unique fashion culture abroad could be lucrative, instead of keeping it caged inside of Japan. Right now the big trends in this new era are being given the prefix of “neo”. And they are taking off big time, in and outside of Japan. …some of these are even being created outside of Japan rather than inside! What are some of the “neo” subcultures in Japan right now, and what new “neo” subcultures might be born soon?

 

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逆輸入 「ネオギャル」

明らかなのは、ネオトレンドが”ネオギャル”から始まったということ。それは2014年版ギャル。渋谷ギャルのトレンドは2010年?以降、ここ数年目立たなかったような気がする。”ギャル”というのはカラコンをして濃いアイメイク、109で買い物をするのが特徴だったのだけれど、数年間は昔に比べてかなりコンサバ系になっていた。そこに、人気アパレル大企業、マークスタイラーが最初に「ネオギャル」市場を持ち込んだ。(商標登録すればよかったかもしれません)。だが、 彼らの掲げる”ネオギャル”とは、”大人”で”洗練された”、もっとマドモアゼルチックなスタイルだった。今の明るくカラフルなあの”ネオギャル”とは大きく異なる。では、そんな日本の”ネオギャル”はどのようにして人気を獲得したのか?

それは、断然にインターネットの力。ネオギャルトレンドがこんなにも成長した背景には国外の力も小さくないだろう。流行の80年代やLA、ヒップホップなど、様々なカルチャーが行き交う原宿や渋谷で人々が着ているアウトフィット、それをただ単に”原宿系”と呼んでいるのだと思ったら、「ネオギャル」になっていた。

ある日、お気に入りの米ポップカルチャーブログ、Gawkerを読んでいたときに友達の植野アリサが記事に出てきた。その記事は”日本の新しいトレンド、ネオギャル”についてだった。まず、”ワオ、アリサがGawkerで紹介されてる?!” て思って、次に、…”ネオギャルってなんだ??”ってなった 笑。

Neo Gal. Made overseas.

Obviously, the first big “neo” trend is “Neo Gal”, which is taking over from the tanned, high-end-call-girl-ish look of yore from Shibuya. Gyaru became extremely commercial and watered down for quite a few years. In fact, from the year 2010 or so, “gyaru” really just signified girls in colored contacts and heavy eye makeup who maybe shopped at 109 but were still kind of conservative. In fact, major fashion conglomerate Mark Styler (EMODA, Gyda) was the first one to try and lay claim to the term “neo gal” (they should have trademarked it!). But their “neo gal” meant “mature sophistication”, or a more mademoiselle take on gyaru style instead of the bright and colorful neo gal we now know. So then how did “neo gal” get to be so popular?

Obviously, the internet. In fact, I would say that it was forces *outside* of Japan that actually created the neo gal trend, and helped give it a name and place. Even though it was a Japanese magazine that first coined the term, I had honestly never heard it spoken in conversation before. I thought the look -a hybrid of Harajuku and Shibuya with 80s, LA and hip-hop influences, was merely called “Harajuku-kei”. It wasn’t until an article on Gawker.com showed up talking about a “new Japanese trend called NEO GAL” that I had heard it applied to that style. On it was Alisa Ueno, the designer of Fig & Viper who has her own mixed style of Harajuku and Shibuya. With a bilingual skill, attitude and good looks, she was destined for fame, but becoming the face of a quasi subculture is another level.

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ネオギャル代表のAlisa Ueno. Instagram @alisaueno

 

植野アリサはフィグ&バイパーのプロデューサーで、原宿と渋谷のスタイルをミックスさせるのが彼女のスタイル。バイリンガルであり、そのルックスと人間性にハマるひと続出。人気を集めるのは必然だったのだろう。そして今、彼女はネオサブカルのメインアイコン的存在。先日、ミーシャが出演している”NHK カワイイインターナショナル”という番組にゲストで出演していただいた時のこと。彼女は”自分のことをネオギャルだと言ったことはなかった。何にでも見出しを付けるのが好きなメディアが言いだしたことだけれど、私のブランドを理解してもらいやすくなったので、それはよかった。”と言っていた。

さて、この先ネオギャルブームの運命はいかに…生き残れるか?海外に日本のプロダクトとして売り出し、もっと大きなムーブメントを作れるのか?アリサが影響をうけているだろう、アメリカのセレブやイットガール (例えば、クロエノーガールスカイフェレイラハンナベス) は服とメイクからして多かれ少なかれすでに「ネオギャル」というラベルつけられる。また、国内でも、ネオギャルブームを盛り上げるためには、あと数人カリスマ的クールガールが必要。そこで思い浮かぶのは串戸ユ◯◯やアミ◯ヤのような方。でもきっと、彼女たちは自分のことをネオギャルだとは呼ばないだろう。みんな、ブランドを持つ、いわばライバル的な存在だから。ネオギャルというサブカルがうまく”パッケージ化”され海外で販売されれば、日本のファッション界にとって巨大な功績を残すことが見込めるだろう(パッケージ化というのはたとえばBAPEみたいなコミュニティ化)。来年の2月、アリサは自身のブランド”フィグ&バイパー”のショーを他の東コレブランドと共にニューヨークでTokyo Runwayで発表することになっている。このネオギャルトレンドはいつまで続くか、行く末を見守るとしましょう!

Is Neo Gal going to survive? Or even more, will it be able to sell overseas as a product of Japan? Many American socialites and “it” girls like Chloe Noorgaard, Sky Ferrreira and Hannah Beth already have the look down and influence Alisa- but if it’s marketed and packaged properly, it could be a huge boon for Japanese fashion culture. It needs a few more cool girls like Yuria Kushido and Amiaya to hop on the bandwagon, but only if they want to call themselves “neo gal”. I have a feeling they don’t, though, as it’s now Alisa’s thing and as rivals, it might hinder its longevity.

 

 

ネオイケメン

ネオギャルは比較的外国人に理解されやすい文化。もともと海外のファッショントレンドに感化されている部分があるから。でも、日本の文化に根付いたネオトレンドはどうだろう?次にメディアに登場した「ネオイケメン」を見ましょう。

“イケメン”て、一般的に見て外見が良い人でしょ?だとすると、国によって”イケメン”と思うルックスが変わってきてしまうから複雑。日本でイケメンと言われるのは、海外から見るととてもフェミニン。(でもワンDのハリースタイルやジャスティンビーバーは割と、日本寄りかも!)

そこで登場したのが日本のハンサム界のニューアイコン、デビル君ことUsuke Hide。(ニックネームは、彼のシャープな顔と尖った耳からつけられたそう。)オンラインマガジン、model-press.comでつい最近デビル特集が組まれ、そこで「ネオイケメン」の顔として打ち出された。彼の容姿は中性的で、ストリート的な服のスタイルもまた、マスキユマリンとフェミニンの境界を曖昧にさせる。デビルは個性的で、珍しいルックスをしている。それにハマる日本人女子が続出し、彼の一挙一動をフォローするように、熱狂的。また、彼はまるで漫画やアニメからそのまま出てきたみたい。でもそんな彼が注目するのは決してオタクではなく、流行を生み出したり、センスのよいイメージを発信するファッションピープル。

でもここでもまた同じ話だけど、デビルひとりではこのサブカルの大きな波を作るのは難しい。他に誰がいるだろう?日本では、スカートを履いたり、パステル色を着る男性が多い。ハッシュタグ#ネオイケメンは現在、デビルくんの話のみ。今後、デビル君に影響を受けたフェミニン男子は果たして現れるのか?またアジア以外、美意識の大きくことなる海外では市場で開かれるのか?

Neo Ikemen

Neo Gal is the easy one, since it is a mix of influences that already exist outside of Japan. But how about something that is very culturally grounded in Japan? Heard of “Neo Ikemen”? “Ikemen” means “good looking guy” and generally encompasses a cute boy-next-door type of look. But in Japan, “typically good looking” also means having a rather feminine leaning. Enter the new “icon” of handsome, Usuke Hide otherwise known as “Devil” (a nickname alluding to his sharp features and pointed ears). An interview with online Japanese mag model-press coined the term “neo ikemen” very recently, making Devil the face of the movement. His features are androgynous and his street-savvy clothing style also blurs the boundaries of masculine and feminine. His looks are very otherworldly and extremely rare- which is why he has the brunt of the fandom, with girls from Japan and beyond following his every move. And although he looks like he could have jumped out of a manga or anime, he instead follows the fashion crowd, giving the trend an image of global cool rather than an otaku-dredge. But Devil alone can’t keep an entire subculture alive; who else is a “neo ikemen” today? Fashion wise, Japan boasts a lot of boys in skirts and even pastel colored clothes. And currently the #neoikemen hashtag (in Japanese) is only attached to Devil. Will we see more and more men taking on feminine features and fashion styles from Devil’s influence?
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ネオイケメン代表のデビルくん Instagram @screamer29

 

ネオサブカルチャー

これらのサブカルは「ネオ」=新しい、という単語をつける。面白い話に、英圏ではこの「ネオ」はどっちかというと「新しい」のではなく、「空想的な」とか「ファンタジー的な」ニュアンスの方が強い。「アキラ」に出てきた「ネオ東京」だったり、マトリックス主人公の「ネオ」だったり…”ういている”感が満々。意味深いですね。

どうやら、ある二つの条件が揃うとネオサブカルチャーになり得るみたい。

ひとつ目に、アイコン的存在がインターネット上で人気にたる。

そしてふたつ目に国際性。

上記両者によって日本のカルチャーグローバルに広がることはとても良いこと。が、ネオギャルもネオイケメンも本当に新しい。他にネオトレンドの仕掛け役に慣れるものはないかな?新しい流れを生み出せるなにか。実は海外で最もポピュラーな日本のサブカルに、それを期待できるかも。

Neo-subcultures

It’s interesting that these “new” subcultures are used with the word “neo” since that word in English conjures up images of vintage 1980-style futurism instead of something actually new. Hell, even Bladerunner was set in “Neo Tokyo” (how ironic!). But still, this “neo” trend is probably going to stick around for awhile.

The strings that connect these subcultures the “neo” prefix comes in a pair: one is that they became popular on the internet, and the second is their support overseas. It’s a good thing, as both are bringing Japanese subcultures to wider audience and especially a global one. But they are both *really* new… what about the other subcultures that could use a kickstart with the “neo” trend? Kind of a modern refresher? Actually there’s one Japanese subculture that is the *most* popular one overseas that might gain from the neo trend: Lolita.
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ネオ・ロリータ登場?

ロリータは今だに海外でいちばんの人気を争う日本発のサブカルチャー。ご本家の日本では少し下火になってきていたとしても。ロリータにはたくさんの揺るぎないルールがあるらしい。そして、ストイックなロリータにとって、ライフスタイルも”真実の”ロリータであるというイメージを保つことはとても大切。残念なことに、原宿のストリートでは年々ロリータの数が減っている。これは、リバイバルのタイミングがきたってこと?

“ネオ”の意味が、インターナショナルな視点とストリート的なスタイルをミックスさせることだとしたら、日本の若い男女から現れてもおかしくない。”ネオ”の条件を満たしている子は数人いるかも。例えば ”かわいいアンバサダー”として世界を回る木村優さん (ロリータ+ストリート+オタク系を「萌原系」と自分のことを呼んでいるが)。また、アメリカ生まれの日本ロリータ界のTOPの一人、リンリンドール。”ネオロリータ”トレンドの可能性について、彼女から少し意見をもらった。

RinRin: “ネオロリータというジャンルはまだ存在しないけれど、私は既に無意識にネオロリータになっているかもしれない。原宿系とかを取り入れたミックススタイルを楽しんでいるし、 ロリータ的なルールを緩めた生活を送っている。ただの”可愛い系”とどう区別するかというと、少しデコラティブなアイメイク、ヘアの姫カット(前髪必須)、そしてコーデがどう見えても自分の中で「私はロリータです」という意思。こんな風に、国内外でもっとかっこいいネオロリータが生まれてくれるといいね。”

Neo Lolita?

Lolita is possibly still the most popular subculture from Japan overseas today, even though it has lost steam and become a bit passe here at home. Being Lolita comes with a set of rules that has not really wavered, and a stoic lolita lifestyle behind it. Unfortunately there are less and less lolitas to be seen in the Harajuku streets every year. Is it ready for a revival? If being “neo” means mixing in an international perspective and a street-savvy style, it could be especially appealing to young girls and boys inside Japan too. There may already be some Neo Lolitas in our midst. For example, there is “Kawaii Ambassador” Kimura U who wears a mix of lolita+harajuku+otaku styles, although she calls her genre “Moe-hara kei”(萌原系)。But one popular Lolita in particular does fit all of the “neo” requirements, and she’s American-born Lolita RinRin Doll. I quickly got her opinion on the possibility of a “Neo Lolita” trend.

RinRin: “Neo Lolita as a genre doesn’t yet exist, but I may be subconsciously becoming something like that already. I like to mix up my style with Harajuku fashion, and I don’t feel I need to live my life exactly according to the rules of Lolita. There would still be a difference between Lolita and “Kawaii”-style though, for example we have a way of doing our eyemakeup which is more decorative, and a “princess-style” haircut (ie curls and bangs) is a must for me. The most important thing to be a Lolita among the Harajuku styles though, is to think of yourself as one. It would be great to see a subculture of cool neo lolitas appear from this.”

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「ネオ」には、国際的な視点も大事。An international perspective is important to the “neo” movement. instagram @RinRinDoll

 

次は?

次に来るネオシリーズはいったいなんだろう?ネオオタク?ネオゴス?ネオモード?ミーシャ個人的にはオールブラックのカラス族ならぬ”ネオカラス”に期待。…うん、かっこよくない?(妄想中ww) 。 みなさんはどう思いますか?

Neo-what?

So what will actually be next? Neo otaku? Neo goth? Neo-nee? I am personally rooting for “Neo karasu”, the kids in black from the 70s/80s… yeah, that’d be cool(hah). What do you guys think?

 

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Words: Misha Janette
Edits: Natsumi Yasuoka

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