kotoha yokozawa 2017ss collection

女の子の気持ちはたびたび様々な形容の仕方をされる。ころころと変わる秋の空や、掴もうと思っても掴めない水…だってそう、女の子の心の中はとても忙しいから。食べ物のこと、ダイエットのこと、勉強に遊びに、恋愛や友達やお金、それに憧れとか芸能人とか噂とか…そして毎朝格闘するのが”今日何を着るか”。こんな風に、頭と心はいつだって大混雑。

そんな悩める女子たちに今日は、「冷静を保つのはむずかしい。何でもない日々に収まりきらなかったことを着る」をブランドコンセプトに、同世代女子に向けた服作りをしているkotohayokozawaの2017ssコレクションをピックアップ!

What is ugliness? What is ugly fashion? Ugly is becoming more and more a mass-accepted form of attractiveness, especially in Japan.

One of my absolute favorite new brands from Tokyo is this young but very “dark” horse, Kotoha Yokozawa (stylized as kotohayokozawa). The 2017 SS collection is called “It’s hard to stay peaceful. I am wearing everything I couldn’t finish on a nothing-special kind of day.”

Well. Even if she couldn’t finish it all, (and that theme comes out in the clothing design) the collection was so interesting, cool, feminine, and very risky. It’s part of a group of young designers, all who graduated from Coconogacco, one of the most interesting fashion schools in Japan, and it’s also part of a “imperfect is best” movement of fashion design.

kotoha yokozawa 2017ss collection

ここのがっこうの卒業生が今強い。勢いがあるし、みんな面白くて今っぽくて”自分らしさ”を表現することに長けているように感じる。

kotohayokozawaのデザイナー横澤琴葉さんもまたここのがっこうでファッションを学んだひとり。たったいま”今っぽい”というワードを出したが、彼女の作る服は一味違う。2017ssで使用している伸縮性のあるファブリックといい(何度も試し縫いをして綺麗に服にできる方法を研究したそう)、カラーパレットといい、おばあちゃんが着たらそれなりにおばあちゃんになりそうな、どこかレトロでノスタルジーな”ファッション”じゃない感じ。

また、ねじれや曲線が多用されている点もこのブランドの特徴だ。風で踊るように揺れるトップスの装飾や、朝の気分で着方を変えるとねじれ方やシルエットに変化を加えられるようなアイテムは、まさに女の子の気持ちのように実体がなく自由。

ルックを撮影したのは台湾生まれで今は日本で活動しているtsengyenlan。女の子とその周りを撮るフォトグラファーだ。服とは対照的に、写真はすごく”今っぽい”感じがする。肌にフューチャーしたようなカットが多いけれど不思議といやらしさがないのはやっぱり女性目線の写真だからだろうか。

けだるくてアンニュイな雰囲気のルックに、タバコの煙をイメージした。いろいろな感情を言葉ではなく煙に込めて吐き出すその行為と、吐き出された煙の女心のような実体のなさは、「日々に収まりきらなかったことを着る」そんなブランドコンセプトにぴったりではないか。

The accordion flips and twists with calculated *UN*finishings shows a girl so beyond caring what should look good she purposely chooses to look conventionally bad. What is ugliness? Prada has made an empire off of being unconventionally pretty. Who are we to choose? Because the more I look at this, it looks better and better. Pretty, even.

Kotoha’s clothes might look messy at first glance. She uses a stretchy accordion fabric in unique ways, letting the serger machine threads hang loose, and in some spots not finishing the edges at all. In other spots, the fabric is cut dangerously thin; “Are you sure about the longevity of these pieces?”  I asked her.

“I actually have researched this fabric thoroughly and I know how it behaves. Everything I designed was done on purpose, utilizing the uniqueness of the fabric,” she said.

And I`m one to believe her.

The photos for her new collection were taken in collaboratin with tsengyenlan, a Taiwan-born Japan-based female photographer. With the theme “smoke”, they draw a picture of a moody, broody…but absolutely pretty woman.

kotohayokozawa HP
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